מחשבון חלבון

מחשבון חלבון הוא מחשבון שמטרתו לחשב את כמות החלבון היומית שיש לצרוך, על מנת לשמור על גוף אנרגטי ובריא. החלבון אחד משלושת אבות המזון. לחלבון תפקידים רבים בגוף האדם: הפעלה של אנזימים, הובלה ואחסון בכלי הדם ובתא, שרירי השלד, משתתפים במנגנוני ויסות ובתהליכים מטבוליים בתא- הורמונים חלבוניים, מנגנון הפקת האנרגיה בתא, מבנה של רקמות מערכת החיסון ועוד

מבנה השריר

מים
0%
חלבון
0%
מינרלים, גליקוגן ושומנים
0%

השריר הינו כ-75% מים, 23% חלבון ו-2 % מינרלים, גליקוגן ושומנים. החלבון ממלא תפקיד חיוני ביותר בבניית השרירים, וצריכתו בכמות מותאמת חשובה לבנייה ושימור מסת השריר.
על מנת לדעת כמה חלבון אנו צריכים לאכול ביום ניתן להשתמש במחשבון

מחשבון חלבון

חשב

*השימוש במחשבון החלבון מיועד לבני 18 ומעלה.
*החישוב שנעשה במחשבון זה מתייחס לגבול העליון בטווחים שתוארו בטבלה.

חשיבות החלבון

חוסר בחלבון עשוי להוביל לנשירת שיער, פגיעה בהתפתחות המנטלית והפיזית, תחושת עייפות, איבוד מסת שריר, פגיעה בפוריות ופגיעה במערכת החיסון.
יחד עם זאת גם עודף חלבון עלול להיות מסוכן בעיקר לאנשים עם סוכרת, לחץ דם או רקע של בעית כליות.
כמות החלבון היומית המומלצת לצריכה תלויה במין, במצב הגופני ובגיל שלנו. בתקופות של גדילה, פציעה, מחלה או החלמה ממצב כמו ניתוח למשל, הגוף זקוק לכמות גדולה יותר של חלבון. גם אנשים המבצעים פעילות גופנית עצימה, בדגש על ספורטאים, זקוקים לרוב לכמות חלבונים גדולה יותר, וזאת על מנת לסייע לשריר להתאושש מהפעילות. ההמלצה הכללית היא שכ-20 אחוזים מצריכת הקלוריות היומית צריכים להיות מורכבים מחלבון, ושיש לצרוך 0.8 גרם חלבון עבור כל קילוגרם בגוף ליום. כך, למשל, אדם שבריאותו תקינה ושוקל 70 קילוגרמים, יידרש לצרוך 56 גרם חלבון ביום. עם זאת, העניין עשוי להשתנות, כאמור, בהתאם לאורח החיים, הגיל והמצב הגופני ורמת הפעילות הגופנית של כל אדם.

דוגמאות למזונות עתירים בחלבון

ישנם הרבה מזונות, או קומבינציות של מזונות, המכילים כמות גבוהה של חלבון, חלבונים אינם קיימים רק במזון מהחי, וניתן לצרוך כמות מספקת של חלבון גם במסגרת תזונה צמחונית ואף טבעונית. בכל הנוגע לתזונה מהחי, ניתן למצוא כמות גבוהה של חלבונים במאכלים כמו עוף, בשר, דגים, ביצים ומוצרי חלב.באשר לתזונה צמחונית, ניתן למצוא כמות גבוהה של חלבונים במאכלים כמו קטניות- סויה, גרגרי חומוס, שעועית , עדשים , אפונה וכדומה, כמו כן ניתן לקבל חלבון מסייטן ( לא חלבון מלא – ריכוז של גלוטן) ואגוזים למינהם.