מהם נוגדי חמצון – והאם זה טוב או רע?

האורגניזם החי משתמש בחמצן לחילוף חומרים, כדי לייצר אנרגיה ולהישרדות, מה שהופך אותו לרכיב חיוני בחיינו. מצד שני, החמצן הוא אטום רדיואקטיבי שמסוגל להפוך לרדיקל חופשי ולעשות נזק לתאים.

נוגדי חמצון במזון

אז מה עושים? בדיוק לשם כך נוצרים בגופנו נוגדי החמצון, שיכולים לספק הגנה מפני מולקולות אלו והנם בעלי תכונות חיוניות נוספות. מקורות נוספים לנוגדי החמצון הם מזונות מסוימים ותוספי תזונה. הכרות עם נוגדי חמצון תעזור לכם לשלב אותם בצורה נכונה בתפריט היומי שלכם, כחלק מאורח חיים בריא וטוב.

מהם נוגדי חמצון?

נוגדי חמצון הם חומרים כימיים (מולקולות), שיכולים למנוע או לעכב סוגים מסוימים של נזק לתאי הגוף, הנגרם על ידי רדיקליים חופשיים, שנוצרים בתאים אשר בגוף שלנו 24-7. אם הגוף אינו יכול לעבד ולהסיר רדיקלים חופשיים ביעילות, עלול להיווצר לחץ חמצוני, שיכול להזיק לתאים ולתפקוד הגוף.

היתרונות של נוגדי חמצון

נוגדי חמצון עוזרים לנטרל רדיקלים חופשיים בגופנו, שהנם חומרי פסולת המיוצרים על ידי התאים, כאשר הגוף מעבד מזון ומגיב לסביבה, ובכך יכולים לשפר את הבריאות הכללית. איך הם עושים את זה? נתחיל בהסבר קצר על הרדיקליים החופשיים. כמו כל דבר, גם הרדיקלים החופשיים עשויים מאטומים שבמרכזם גרעין עם פרוטונים, ומסביבו מרחפים אלקטרונים. המטרה של כל אטום להיות יציב וזה אומר, שמספר האלקטרונים אמור להיות שווה למספר הפרוטונים. כאשר חסר אלקטרון – מצב האטום אינו יציב, ואז יתחיל החיפוש להשלמתו. הרדיקל החופשי, שנמצא פעמים רבות במצב של חוסר איזון, יחפש את האלקטרון החסר. בתהליך החיפוש הוא יכול להרוס את התאים שנמצאים סביבו ולחמצונם. גורמים המגדילים את ייצור הרדיקלים החופשיים בגוף יכולים להיות פנימיים כמו דלקת, או חיצוניים כדוגמת: זיהום, חשיפה לקרינת UV ועשן סיגריות.

נוגדי החמצון, עוזרים לגוף לשמור על פעילות תקינה של התאים, בכך שהם עוזרים לתיקון הנזקים שנגרמו כתוצאה מפעילות הרדיקליים החופשיים. נוגדי חמצון יכולים גם לעזור לעור , ולכן משולבים במוצרי טיפוח המיועדים לעיניים, לעור הפנים והצוואר.

המקור לנוגדי חמצון

המקורות לנוגדי חמצון יכולים להיות טבעיים, אותם מייצר הגוף, הידועים כנוגדי חמצון אנדוגניים. סוג נוסף הוא נוגדי חמצון מלאכותיים, שמגיעים מחוץ לגוף ונקראים נוגדי חמצון אקסוגניים.

מקורות החיצוניים הטובים ביותר לנוגדי חמצון הם מזונות מבוססי צמחים, בעיקר פירות וירקות כדוגמת: פירות יער, תפוזים, ירקות ירוקים עליים, תרד, מנגו, אפונה, חצילים, עגבניות, אבטיח, תירס, ענבים אדומים, תפוחים, ברוקולי, רימונים, אגוזים וזרעים, דגנים מלאים וקטניות, וגם תה ירוק ושחור, שוקולד מריר, מוצרי חלב מסוימים וביצים.

גם תוספי תזונה כדוגמת שיזנדרה פלוס, המכילים נוגדי חמצון, יכולים להגן על התאים מפני הנזק הנגרם מפעילות הרדיקלים החופשיים. תוספי תזונה אלו, בשילוב תזונה נכונה ואורח חיים בריא, יכולים לשפר את ההגנה הטבעית של הגוף, גם מפני זיהום אוויר, עישון, אלרגנים והשפעות סביבתיות מזיקות נוספות. כך גם לגבי נזקים שעלולים להיגרם כתוצאה ממצב נפשי לקוי, מתח, דיכאון וכדומה.

מקורות נוגדי חמצון

נוגדי חמצון ומניעת מחלות

למרות שישנן עדויות סותרות, עשרות שנים של מחקרים תזונתיים העלו כי צריכת כמויות גדולות יותר של מאכלים עשירים בנוגדי חמצון, עשויה לעזור בהגנה מפני התפתחות מחלות. עוד נטען כי צריכת שפע של ירקות ופירות יכולה להפחית את הסיכון למחלות לב וכלי דם, שבץ מוחי, סרטן וקטרקט. החוקרים בדקו גם את התנהגות נוגדי החמצון במעבדה. ניסויים אלה הראו כי נוגדי חמצון היו באינטראקציה עם רדיקלים חופשיים, הצליחו לייצב אותם, ובכך מנעו נזק לתאים.

האם זה בטוח?

נוגדי חמצון במזון נחשבים לבטוחים. יחד עם זאת ובמקרים מסוימים, תוספים במינון גבוה של נוגדי חמצון, עשויים להיות מקושרים לסיכונים בריאותיים, ולכן חשוב תמיד לבדוק עם הרופא/ה שלכם, לפני שאתם מתחילים לצרוך תוספי תזונה, במיוחד מי שנוהג לקחת תרופות.

שימוש נכון בתוספי תזונה המכילים נוגדי חמצון

אם אתם שוקלים לצרוך תוסף תזונה, בנוסף להתייעצות עם הרופא/ה שלכם, חשוב לוודא כי המוצר מיוצר על ידי חברה מקצועית ואמינה, במיוחד לאור האינטראקציה שעלולה להיווצר בין תוסף התזונה לתרופות או תוספים אחרים.

המינון הנכון

כמה נוגדי חמצון ליום עלינו לצרוך, במורה לבסס בריאות טובה? התשובה אינה חד משמעית.
המומחים טוענים כי אין מנה יומית מומלצת של נוגדי חמצון. ארגוני הבריאות ממליצים לצרוך לפחות 5 מנות של ירקות ופירות בכל יום, כמו גם 6-11 מנות של דגנים, כחלק מתפריט עשיר, בריא ומגוון. במידה ואתם משתמשים בתוספי תזונה המכילים נוגדי חמצון, הקפידו לצרוך אותם כחלק בלתי נפרד מתזונה נכונה ובריאה.

לסיכום, רדיקלים חופשיים עלולים לתרום להתפתחות מחלות כרוניות הכוללות סרטן, מחלות לב, אובדן הראייה, מתח ודיכאון. מחקרים רבים ועדויות שנאספו, מוכיחים כי מזונות ותוספי תזונה המכילים נוגדי חמצון או נוגדי חמצון הנוצרים בגוף, יכולים להילחם בנזק הנגרם כתוצאה מכך לתאי הגוף. הפתרון הוא לשלב אורח חיים בריא, צריכה מאוזנת של נוגדי חמצון ולהתייעץ עם הרופא או הרופאה שלכם לפני שאתם נוטלים תוספי תזונה המכילים נוגדי חמצון, במיוחד אם אתם צורכים תרופות או תוספי תזונה אחרים.