אינדקס גליקמי

אינדקס גליקמי הינו שיטה המדרגת מזנות לפי מהירות ספיגת הסוכר מהמעי לדם 0-100. הציון ניתן לפי מידת עליית הסוכר בדם לאחר האכילה בהשוואה ללחם לבן ו/או סוכר. אינדקס גליקמי גבוה – המשמעות המזון מתעכל ונספג במהירות ולכן גורם לעלייה חדה ברמות הסוכר בדם . אינדקס גליקמי נמוך- עיכול וספיגה איטיים יותר ולכן עלייה מתונה יותר ברמות הסוכר בדם, ולכן גם ברמות האינסולין.
אינדקס גליקמי מחולק לרמות הבאות: אינדקס גליקמי נמוך : 0 – 55
אינדקס גליקמי בינוני: 56 – 69 אינדקס גליקמי גבוה: 70 ומעלה

אינדקס גליקמי נמוך
0%
אינדקס גליקמי בינוני
0%
אינדקס גליקמי גבוה
0%

מחשבון אינדקס גליקמי

הוסף לחישוב

תהליך עיכול וספיגת הפחמימות:

תהליך עיכול וספיגת הפחמימות מתחיל בפה, שם מתחיל פירוק של הסוכרים, לאחר מכן עובר לקיבה וסיום הפירוק ותחילת הספיגה מתרחשת במעי, משם עובר לכבד ולזרם הדם. על מנת שהפחמימה תעבור ממערכת העיכול לשאר הגוף מחייבת ירוק של הפחמימות ליחידות הבסיס – חד סוכר: גלוקוז גלקטוז ופרוקטוז. כאשר המערכת ששומרת על איזון רמות הסוכר בדם הינה מערכת הורמונליות בצורה מופשטת נדבר על 2 הורמונים עיקריים המווסתים את רמות הסוכר בדם. על מנת לשמור על טווח תקין של רמות סוכר בדם. הורמון אחד שמעלה סוכר בדם הורמון שני שמוריד סוכר בדם.

אינסולין – הוא כמו שוטר תנועה כשיש סוכר הוא מגיע ומפנה אותו, מכניס את הסוכר לתאים. משמש כבקר המפנה את עודפי הגלוקוז מהדם אל הרקמות. כאשר רמות הגלוקוז עולות מעל לסף מסוים, תאי הלבלב מפרישים אינסולין, במטרה לפנותו בצורה יעילה את הגלוקוז לתאים (שרירים, שומן, כבד). כאשר רמות הגלוקוז גבוהות במיוחד, הגוף יפריש כמות גבוהה של אינסולין ולכן עלול להיווצר מצב הפוך של ירידה חדה ברמות הסוכר – היפוגליקמיה.

גלוקגון – הורמון הפועל בצורה הפוכה להורמון האינסולין. תפקידו הוא להעלות את ריכוז הגלוקוז בדם כאשר הוא נמוך.

מדוע רצוי להתבסס על תזונה המורכבת ממזונות בעלי ערך אינדקס גליקמי נמוך?

תזונה בעלת אינדקס גליקמי נמוך משפרת את איזון הסוכר ומורידה את רמות השומנים אצל חולים סוכרתיים
תזונה של מאכלים בעלי אינדקס גליקמי נמוך יכולים להוריד את הסיכון לחלות בסוכרת מסוג 2 ובמחלות לב.
תזונה בעלת אינדקס גליקמי נמוך תורמת לתחושת שובע ובכך יכולה לעזור בשמירה על המשקל הפחתה ברמות הכולסטרול בדם, הפחתת הסיכון למחלות לב וכלי דם והפחתת רמות האינסולין בדם

תחליפים למזונות בעלי ערך גליקמי גבוה

מזונות בעלי ערך גליקמי גבוה הם פסטה, לחם לבן, שוקולד, דגני בוקר מעובדים ועוד. לכל אלה קיימים תחליפים טובים,בעלי אינדקס גליקמי נמוך יותר, אשר המעבר אליהם יכול להתבצע באופן הדרגתי וכמעט בלתי מורגש. את הלחם הלבן, למשל, ניתן להחליף בלחם העשוי מקמח מלא. הדבר נכון גם לגבי פסטה. את דגני הבוקר מלאי הסוכר, ניתן להחליף בדגני בוקר פחות מעובדים המכילים כמות גבוהה של סיבים תזונתיים, או אף בדייסת שיבולת שועל. אורז לבן ניתן להחליף באורז מלא אדום או חום ועוד. ובכך להינות מהיתרונות של תזונה בעלת אינדקס גליקמי נמוך.