שומן רווי או שומן בלתי רווי – צריכה נכונה של שומנים

יודעים מה ההבדל בין שומן רווי לשומן בלתי רווי? במידה ולא, מוזמנים לקרוא כתבה על ‘השומן הטוב, הרע והטראנס, ומה ההבדל בין שומן רווי ושומן בלתי רווי’. אם אתם כבר מכירים, בואו נמשיך. חשוב להבין את ההשפעה של כל אחד מהשחקנים האלו על הגוף שלנו, ומהי המשמעות של שומן טראנס, כדי לבסס תפריט בריא, מזין וגם טעים.

מה ההבדל בין שומן רווי, שומן בלתי רווי ושומן טראנס

לפני שמתחילים, בואו נחזור שוב על ההבדלים בין שומן רווי לשומן בלתי רווי, כך גם לגבי שומן טראנס… בקצרה.

שומן רווי  – ידוע גם כ’שומן הרע’, שאחראי למחלות, דלקות, בעיות בלב ועוד. נוטה להיות מוצק בטמפרטורת החדר.

שומן בלתי רווי – ידוע גם כ’שומן הטוב’. על פי המלצות משרד הבריאות, עדיף לצרוך שומן בלתי רווי שמכיל חומצות שומן כדוגמת אומגה 3 ו-אומגה 6, שחשובות לגוף. שומן בלתי רווי יכול גם לסייע בהורדת כמות הכולסטרול הרע בדם, ברגע שהוא נכלל בשגרת תזונה טובה ואיכותית.

שומן טראנס – שנקרא גם ‘שומן מוקשה’ או ‘שומן מוקשה חלקית’, משמש רכיב נפוץ במזון המעובד כדוגמת המזון המהיר והתעשייתי, בשל יכולתו לעמוד בחימום חוזר ולא להתפרק. שומן זה יכול להיות בעל השפעה שלילית על הגוף, החל מכלי הדם, הלב, תפקוד המערכת החיסונית, שבץ, מחלות, דלקות ועוד.

שומן רווי או שומן בלתי רווי – צריכה נכונה של שומנים

משרד הבריאות פרסם המלצות לגבי צריכתם של כל אחד מסוגי השומן הללו, במטרה לבסס תזונה בריאה, איכותית וטובה.

מה  כדאי לצרוך יותר?

  • שמן זית, שמן קנולה, שמן פשתן, שמן אבוקדו, שמן תירס, שמן סויה ושמן שומשום.
  • דגים כדוגמת סלמון, בורי, מקרל, סרדינים ופורל.

מה כדאי לצרוך פחות?

  • מרגרינה!!! חמאה, שמן קוקוס ושמן דקלים. כאשר אתם רואים על תווית של מוצר את המילים: ‘שומן צמחי מוקשה’ – נסו לצמצם כמה שיותר את צריכתו.
  • כך גם לגבי ממתקים, עוגות ועוגיות, בורקס וכדומה.
  • מוצרי חלב – העדיפו חלב דל שומן (לכל היותר 5% שומן).
  • מוצרי בשר או עוף – גם כאן. פחות שומן – יותר טוב.

ביצים

אנשים בעלי מצב בריאותי תקין, עדיף שיצרכו ביצה אחת ליום וזה כולל ביצים שמשמשות כמרכיבים במאפים, פשטידות וכו’. מי שסובל ממחלות לב, רמות גבוהות של כולסטרול בדם, מחלות ובעיות כרוניות אחרות, כדאי  שיתייעץ עם איש או אשת מקצוע, בעלי תעודה הכרה של משרד הבריאות.

כאמור, משרד הבריאות גם ממליץ לקרוא את התווית שעל כל מוצר, ולהימנע ממוצרים שמכילים שומנים מוקשים, שמנים, שומנים מוקשים חלקית וגם לשים לב לכמות הנתרן.

כדי להעשיר את התפריט היומי שלכם במאכלים מזינים ובריאים, תוכלו להיעזר ולקבל השראה ממגוון המתכונים שלנו, כולל מתכונים אתם תוכלו לפתוח את הבוקר.