במה נוגדי חמצון מסייעים לגופנו?

רבות דובר על נוגדי חמצון ותרומתם לגופנו, החל מעור בריא, מניעת מחלות, שיפור הראייה, השפעה חיובית על הפה, השיניים והחניכיים ועוד. השאלה היא – איפה הם נמצאים? ומה עושים כשאנחנו לא מקבלים מספיק נוגדי חמצון, מהמזונות שאנו צורכים?

מהם נוגדי חמצון?

נוגדי חמצון הם חומרים אורגניים, שנוצרים בגוף או שמגיעים מהמזונות שאנו צורכים. תפקידם העיקרי הוא להילחם ברדיקלים החופשיים, שמאיימים על תפקוד התאים בגוף. מקורם של נוגדי חמצון הוא במזונות מסוימים, מינרלים, ויטמינים ולעיתים גם בתוספי תזונה. פירות, ירקות ודגנים מלאים שהנם עשירים בנוגדי חמצון, הם בדרך כלל גם עשירים בסיבים תזונתיים, דלים בשומן רווי וכולסטרול, ומשמשים מקורות טובים לוויטמינים ומינרלים. למידע נוסף בנושא, מוזמנים לקרוא את המאמר ‘נוגדי חמצון למה הם טובים ומתי לוקחים’.

המלחמה ברדיקלים החופשיים

כאמור, כמות גדולה של רדיקלים חופשיים, נוצרים בגופנו כאשר האוכל שאנו אוכלים מתפרק או כתוצאה ממצב בריאותי כרוני. נוכחותם בגוף מושפעת גם מהסביבה בה אנו חיים, והכוונה לקרינה האולטרה סגולית, זיהום אוויר ועישון. ישנם מקרים בהם הרדיקלים החופשיים יכולים לעזור לתפקוד הגוף. דוגמה לכך היא המערכת החיסונית שמייצרת חומרים אלו, במטרה להילחם בחיידקים ‘רעים’. עם זאת, ברוב המקרים, הנזק שהם יוצרים משמעותי ויכול אף לפגוע במנה של התא וב-DNA שלו.

במה נוגדי חמצון מסייעים לגופנו

נוגדי החמצון מגנים על התאים, מפני הנזק שעלולים ליצור הרדיקלים החופשיים, בכל חלק בגופנו:

1. מסייעים בהגנה על העור.

אם היה שיקוי קסמים שיכול היה לעכב את הזדקנות העור, ולהגן עליו מפני נזקים – מה הייתם עושים? נוגדי החמצון לא נותנים פתרון קסם, אבל בהחלט יכולים לעזור במניעה ושיקום של תהליכי הזדקנות העור ומסייעים בהגנה על העור. כאמור, נוגדי חמצון מגנים על העור על ידי הגבלת ייצור הרדיקלים החופשיים, העלולים לפגוע בו. פעילותם המאפשרת החדרה ושמירה של לחות לעור, שעוזרת בכמה אופנים:

  • הפחתת כתמי שמש ומניעת כוויות שמש.
  • טיפול בקמטים, סימני הזדקנות ודלקות עור.
  • התמודדות עם עור רפוי והתפרצויות אקנה.
  • נוגדי חמצון עוזרים לעור לתקן את עצמו במקרה של דלקות שמונעות מהתחדשות העור.
  • עשויים לסייע במניעת סרטן העור.

2. משפרים את ההגנה הטבעית של הגוף

נוגדי חמצון מסייעים לתפקוד המערכת החיסונית. תזונה עשירה בנוגדי חמצון עשויה להפחית את הסיכון למחלות רבות, כולל מחלות לב, ניוון שרירים וסוגים מסוימים של סרטן.

3. טיפול במחלות

נוגדי חמצון יכולים לעזור במקרים של לחץ חמצוני היוצר פגיעה עצבית, דבר שקורה בעיקר באיברים חיוניים בגופנו כדוגמת הלב, הריאות והמוח. פגיעה חלקית באחד מחלקי המוח, עלולה להוביל לפגיעות נוספות, כמו במקרים של אירוע מוחי, מחלת אלצהיימר, מחלת פרקינסון והפרעות עצביות אחרות.

4. מניעת התנוונות העיניים ושיפור הראייה

ויטמין A מווסת את הפיגמנט המיוצר על ידי הרשתית (בעיקר בשכבה החיצונית הרגישה לאור), ומסייע בהגנה על העיניים מפני נזקי השמש, תוך שמירה על הפונקציונליות של הראייה והבחנה בין הגוונים השונים.

5. השפעה חיובית על בריאות הפה, השיניים והחניכיים

תזונה נכונה ועשירה במזונות נוגדי חמצון יכולה להועיל מאוד, לבריאות הפה וגם לבריאות הכללית של השיניים והחניכיים. נוגדי החמצון יכולים לעזור בהפחתת ומניעת הצטברות רובד (פלאק), מניעת מחלות חניכיים ודימום ובריפוי פצעים. יתרון נוסף הוא סיוע בריפוי ותיקון הרקמות הרכות של חלל הפה, כולל הלשון, החניכיים הרירית שנמצאת באזור הפנימי של הלחיים.

6. צמצום הפרעות נוירולוגיות ומצבי רוח

יותר ויותר מחקרים מראים שיש קשר בין נוכחות של רדיקלים חופשיים להפרעות במצב הרוח, כמו חרדה ודיכאון. כך גם לגבי מחלות נוירולוגיות מורכבות כמו פרקינסון ואלצהיימר. נוגדי חמצון הנלחמים באותם רדיקליים חופשיים, יכולים להשפיע לחיוב על הסימפטומים הקשורים לחרדה ודיכאון.

7. שליטה בתופעות הנפשיות של ההזדקנות

נוגדי חמצון כדוגמת ויטמינים E ו- C, עשויים לסייע בהופעת תופעות ההזדקנות כמו אובדן הזיכרון ושכחה. הם עושים זאת על ידי סיוע בשיפור יכולתם של תאי המוח, לשמור על תקשורת לטווח הארוך וליצירת קשרים חזקים.

במידה ואתם רוצים להוסיף למזונות שאתם צורכים גם תוסף תזונה המכיל נוגדי מזון, כדי לחזק את השפעתם על הגוף, תוכלו לעשות זאת על ידי שילובם בתפריט היומי, בהתאם להמלצות ובהתייעצות עם הרופא/ה או הדיאטנ/ית שלכם.