נלחמים במחלות בעזרת תזונה ונוגדי חמצון

מאז ומעולם ידענו שלכל ביס יש משמעות. כיום, הנושא מגובה במחקרים ובעדויות של אנשים ששינו את אורח חייהם ואימצו תזונה בריאה ונכונה. הדבר מקבל משמעות גדולה יותר עם ההבנה שמזונות מסוימים יכולים אף למנוע ולטפל במחלות אלו ואחרות. זה לא תמיד עובד ולא יעיל בכל המקרים ויחד עם זאת, תזונה נכונה ושימוש מאוזן ותחת פיקוח בתוספי תזונה, יכולים לעזור במצבים מסוימים.

לינק לתמונה

כשטבע פוגש חדשנות – אפשר למנוע ולטפל

מחקרים שהוזכרו על ידי אוניברסיטת הווארד (ארצות הברית) תמכו בהגנה משמעותית שמספקים מזונות מסוימים המכילים ויטמינים ונוגדי חמצון, נגד מחלות כדוגמת מחלות לב, סרטן או מצבים כרוניים אחרים. זה לא אומר שחומרים אלו בהכרח יעשו קסמים ויחד עם זאת, עדויות רבות מצביעות על כך שצריכת פירות, ירקות ודגנים מלאים יכולה לספק הגנה משמעותית מפני מחלות וגם מפני הזדקנות.

נוגדי חמצון: מדוע הם חשובים?

נוגדי חמצון הם חומרים שיכולים להגן על תאי הגוף מפני רדיקלים חופשיים, שאחראים למחלות לב, סרטן ועוד. מולקולות של רדיקלים חופשיים נוצרות כאשר הגוף מפרק מזון או כאשר ישנה חשיפה לזיהום סביבתי, עישון, קרינה וכדומה.
נוגדי חמצון, כדוגמת ויטמינים C ו- E וקרוטנואידים, עשויים לסייע בהגנה על תאים מפני נזק הנגרם על ידי אותם רדיקלים חופשיים. מזונות מהצומח הם המקור הטוב ביותר ובמידת הצורך, ניתן גם להשתמש בתוספי תזונה.

מה מומלץ לאכול?

לפניכם רשימת מזונות עשירים בנוגדי חמצון. חלקם מציעים יתרונות נוספים ועשירים בסיבים תזונתיים, כמות קטנה של שומן רווי וכולסטרול (אם בכלל), ומשמשים כמקור משמעותי לוויטמינים ומינרלים.

  • פירות וירקות צבעוניים וססגוניים
    נסו ליצור מדי יום תמהיל מגוון וצבעוני של פירות וירקות, שמכיל נוגדי חמצון ממלוא הסל: פלפל אדום או ירוק, גזר, כרוב, תרד, חסה כהה, ברוקולי וירקות עליים נוספים. כל אלו ועוד, מכילים נוגדי חמצון כדוגמת בטא קרוטן, ויטמין C, חומצה פולית, ברזל, מגנזיום, קרוטנואידים ופיטוכימיקלים. מחקר שנערך באוניברסיטת ‘הרווארד’ לדוגמה, מצא כי אכילת מזון עשיר במגנזיום כגון תרד יכולה להפחית את הסיכון לפתח סוכרת מסוג 2. הבטטה מכילה את נוגד החמצון בטא קרוטן, ויטמינים C ו- ,E חומצה פולית, מגנזיום, סידן, אשלגן, ברזל וסיבים תזונתיים שממלאים תפקיד חשוב במניעת מחלות לב וסרטן.
    ניתן להכין מכל הטוב הזה גם מיצי פירות עשירים בנוגדי חמצון, כדוגמת מיץ רימונים, שייק תרד או סלט עשיר וצבעוני.
  • פירות יער ועוד
    אוכמניות, פטל, תותים וחמוציות, הם בין הפירות המובילים שמכילים נוגדי חמצון – רובם ככולכם יפים, טעימים ומתאימים למגוון רחב של מיצים ומאכלים.
  • עגבניות
    הפרי האדום מכיל את נוגד החמצון ליקופן, שעשוי לסייע בהגנה מפני מחלות סרטן מסוגים שונים וגם עשיר בוויטמין ,A וויטמין C ואשלגן.
  • מוצרי חלב
    בנוסף להיותם מקור נהדר לסידן והמפתח למלחמה במחלת אוסטאופורוזיס, עשירים החלב ומוצריו גם בויטמינים (כולל ויטמין D) ומינרלים. מאכלים המכילים חלב דל שומן יכולים לשמש כחטיפים נהדרים, מכיוון שהם מכילים גם פחמימות וגם חלבון.
  • ביצים
    למרות יחסי הציבור הפחות טובים להם זוכה הביצה, חשוב לדעת שיש לה גם יתרונות ושמדובר באחד המקורות הטובים ביותר לרכיב התזונתי החיוני כולין, במיוחד עבור נשים בהריון. בנוסף הוכח כי ביצים יכולות לספק חומרים מזינים המשפרים את בריאות העין ומסייעים במניעת ניוון מקולרי הקשור לגיל, הגורם העיקרי לעיוורון בקרב אנשים מבוגרים.
  • דגים שומניים
    חומצות שומן אומגה 3 קיימות בשפע בדגים כמו סלמון וטונה, דבר שיכול לעזור בהורדת רמת השומן בדם ובמניעת קרישי דם, הקשורים למחלות לב.
  • דגנים מלאים
    כמה מכם מתחילים את היום עם קערת שיבולת שועל? מי שכן קבלו ח”ח! הסיבים המסיסים בשיבולת שועל יכולים לעזור להורדת רמות הכולסטרול בדם. דגנים מלאים (חיטה מלאה, שיפון, קינואה, אורז חום ועוד), מכילים חומצה פולית, וויטמין B החשובים לבריאות הלב, לשמירה על המשקל ולהפחתת הסיכון להתפתחות מחלת הסוכרת. זאת בנוסף לתרומתם לתחושת השובע.
  • שעועית וקטניות
    אכילת שעועית וקטניות באופן קבוע, כחלק משגרת התזונה שלכם, יכולה לסייע בהפחתת הסיכון לסוגי סרטן מסוימים. כך גם לגבי הורדת כמות הכולסטרול וייצוב רמת הסוכר בדם. שני המזונות הללו מכילים גם חלבון איכותי ללא שומן, חומצה פולית, ברזל, מגנזיום ומעט סידן.
  • מזונות נוספים עשירים בנוגדי חמצון
    שוקולד מריר, קפה ותה ירוק, סויה בכמויות קטנות ואפילו כוס יין אדום.
  • הגיע הזמן לנשנש
    כנשנוש או כחלק ממאכל אהוב, חשוב שתקפידו לצרוך אגוזי מלך, זרעי חמנייה ואגוזי פקאן.

בנוסף להמלצות אלו, חשוב לנהל אורח חיים בריא הכולל גם ביצוע פעילות גופניות וחשיבה חיובית. במידה וקיים חוסר, או כדי לחזק את שגרת התזונה הנכונה, ניתן גם ליטול תוספי מזון. עם זאת, חשוב ליזכור כי אין זה מהווה תחליף לאכילת מגוונת ובריאה שמשמשת כהגנה הטובה ביותר מפני מחלות כרוניות.