כל מה שלא ידעתם על חלבון

למה חלבון כל כך חשוב לגוף שלנו, מה התפקידים שלו בגוף ואיך משיגים כמות מספקת של חלבון? כל מה שרציתם לדעת על חלבון

חלבון

חלבון הוא חומר חיוני לבריאות שלנו. אפילו השם הלועזי שלו, פרוטאין, לקוח מהמילה היוונית Proteos, שהמשמעות שלה היא “בעיקר”. הוא קיים במזונות שונים, אבל בכמויות גבוהות הוא קיים בעיקר במזון מהחי. הוא נמצא בתאי הגוף, הוא עוזר לגוף לתפקד כמו שצריך, הוא מסייע ביצירה של הורמונים וגם משפר את תפקוד המערכת החיסונית של הגוף. הוא גם מרכיב חשוב בעצמות, לב, דם, עור, שיער ובציפורניים. רוצים לדעת עוד על חלבון ועל החשיבות שלו? בדיוק בשביל זה הכנו עבורכם את הכתבה הבאה.

מה זה בכלל חלבון?

חלבונים מורכבים בעיקר מחומצות אמינו. חומצות האמינו יוצרות יחד שרשרת ארוכה. כלומר, החלבון הוא מעין שרשרת של “חרוזים”, בה כל “חרוז” הוא חומצת אמינו. קיימות 9 חומצות אמינו חיוניות, שהגוף לא יכול לייצר בעצמו, והוא חייב לקבל אותן מהמזון. כשאנחנו אוכלים חלבון, הוא מתפרק במערכת העיכול לחומצות אמינו, וכשהגוף זקוק לחלבון, הוא מרכיב אותו מחדש מחומצות האמינו האלה. לחלבון יכול להיות ערך ביולוגי גבוה או נמוך. חלבונים בעלי ערך ביולוגי גבוה מכילים את כל חומצות האמינו החיוניות, ולרוב הם מגיעים ממקור חי. חלבונים כאלה נספגים היטב בגוף ומנוצלים על ידו בצורה טובה.

למה חלבון חשוב לנו?

החלבון הוא מרכיב בכל תא בגוף שלנו. השיער והציפורניים שלכם, למשל, עשויים בעיקר מחלבונים. בכל פעם שהגוף גדל, מתקן או בונה רקמות, הוא משתמש בחלבון. הגוף זקוק לחלבון כדי לייצר אנזימים, הורמונים ועוד. בנוסף, חלבונים הם אבני הבנייה של העצמות שלנו, השרירים, העור, הדם והסחוס. החלבון נחשב לאחד מאבות המזון, כלומר, אנחנו זקוקים לכמות גדולה יחסית ממנו כדי לשמור על הבריאות שלנו. בעוד שהגוף אוגר פחמימות ושומנים, הוא לא אוגר חלבונים, ולכן כשחסר חלבון בתזונה שלנו, לגוף לא יהיה מהיכן לקבל חלבון.

איך צריכת חלבון מספקת שומרת על הבריאות?

חלבון נחשב למזון משביע, הוא מסייע לנו להרגיש מלאים לאורך זמן. צריכת חלבון מספקת מסייעת גם להפחתת השומן בגוף ולעלייה במסת השריר הרזה. בנוסף, חלבון גם משפר את המטבוליזם ומסייע בהורדת משקל ובשמירה על המשקל הקיים. חלבון נספג בקלות בגוף, והוא יכול גם לתקן ולבנות מחדש שרירים וכן לעזור באיזון רמת הסוכר בדם.

איך משיגים חלבון?

למזלנו, קל מאוד להשיג חלבון. אפשר לקבל חלבון ממגוון מקורות, כמו בשר, חלב, דגים, ביצים, סויה (טופו) או קטניות. חלבון מי גבינה הוא חלבון איכותי במיוחד, שנמצא בחלב. הוא חלבון מלא, שמכיל את כל חומצות האמינו שהגוף זקוק להן. באופן כללי, חלבונים שמגיעים ממקורות מן החי הם חלבונים מלאים, אבל היכולת של הגוף שלנו להשתמש בחלבון משתנה מחלבון לחלבון. אם אתם רוצים לוודא שאתם מקבלים את כמות החלבון שהגוף שלכם זקוק לה ושאתם נהנים מחלבון איכותי, נסו את המוצרים מבוססי החלבון של הרבלייף. אבקת המשקה להכנת שייקים מכילה 9 גרם חלבוני סויה, בנוסף לסיבים תזונתיים, מינרלים וויטמינים. מנה של שייק מכילה רק 217 קלוריות, ואפשר להוסיף לשייק גם פירות וירקות שאוהבים במיוחד. חטיפי החלבון של הרבלייף מכילים 10 גרם חלבון, והם נשנוש מעולה למי שרוצה לשמור על רמות אנרגיה בלי לפגוע בבריאות. אם אתם ספורטאים, נסו את פורמולה 1 ספורט, אבקה להכנת שייק מבית הרבלייף, שאפשר לשתות לפני או אחרי האימון. שייק פורמולה 1 ספורט מכיל 18 גרם חלבונים, כולל קזאין ומי גבינה. בנוסף מכיל השייק גם פחמימות, חלבונים, סיבים, מינרלים וויטמינים.

חטיפי חלבון שלושת הטעמים