שיטת הפירמידה מול שיטת שיווק רשתי
בין כל הסטיגמות והדעות הקדומות על שיווק רשתי (שיטת המכירה לפיה פועלת הרבלייף), השכיחה ביותר היא הטענה כי שיווק רשתי הוא למעשה פירמידה. למרות ששיטת השיווק הרשתי קיימת כבר למעלה ממאה שנים והיא לגיטימית וחוקית לחלוטין, עדיין ישנם אלה המחליפים בינה לבין שיווק פירמידה, שיטת מכירה המבטיחה למצטרפים חדשים הבטחות שווא בדמות התעשרות מהירה ללא עבודה קשה. בניגוד לשיווק רשתי, פירמידות עושות שימוש ברשת חברים שלא לצורך הפצת מוצרים או שירותים (אלא לצורך גיוס חברים חדשים בלבד) כדי ליהנות מדמי ההרשמה שלהם.
מהי שיטת הפירמידה?
ישנן גרסאות רבות של פירמידה. שיטת הפירמידה עלתה לכותרות עם חשיפתה של אחת ההונאות הגדולות בהיסטוריה, הונאת ה'פונזי' של ברנרד מיידוף שנחשפה בשנת 2008; מיידוף גייס כספים ממשקיעים והבטיח להם תשואות קבועות בגובה 10%, אך לא השקיע את הכספים אלא לקח אותם לכיסו. המשקיעים האמינו שהרוויחו, אך בפועל קיבלו את כספם של המשקיעים החדשים. חשיפת ההונאה גילתה את עשרות מיליארדי הדולרים שדווחו כרווח – אך היו למעשה רווח מזויף;
תרמית זו מבוססת על 'הונאת פונזי', על שמו של המהגר האיטלקי צ'רלס פונזי שפעל בשנות ה-20 בארה"ב בשיטה דומה. פירמידות רבות מבוססת על המודל לפיו צירוף אנשים מבטיח תגמול כספי; המפיץ שמצטרף לחברה מנסה לגייס אנשים תחתיו, במסווה של רעיון מסוים (או מוצר בעל ערך נמוך). כך, הכסף 'מטפס' במעלה הפירמידה ומגיע בעיקר לעומדים בראשה, שגייסו את המצטרפים הראשונים ונהנים מעמלות נוספות על כל המגויסים החדשים.
לרוב, חברות הפועלות בשיטת הפירמידה אינן שורדות לאורך זמן משום שמדובר בתרמית שקל לחשוף. כל הרווחים בחברה מגיעים מכיסם של המצטרפים (ולא מהכנסות על המוצר), ולידיהם של אנשים בודדים בלבד. חברי הפירמידה מבינים בתוך זמן קצר כי אין להם אפשרות להרוויח, מה שמוביל לקריסתה של הפירמידה ושל החברה כולה.
שיווק רשתי היא שיטת שיווקת לגיטימית וחוקית
בשיווק רשתי, המפיץ הפועל באופן עצמאי מתוגמל ממכירות מוצרי החברה וגם ממכירותיהם של שאר המפיצים שצירף לחברה, שצוברים עמלות המבוססות על תוצאות העבודה שלהם; כל אחד מתוגמל על פי הערך והתוצאות שהוא מביא, לכן מדובר בשיטת שיווק לגיטימית לחלוטין. שלא כמו בשיטת הפירמידה, המפיצים אינם זכאים לעמלות עבור צירוף אנשים. למוצרי חברה הפועלת בשיטת שיווק רשתי יש קהל צרכנים שעושים שימוש במוצרים. ההבדל המרכזי בין שיטת הפירמידה לשיטת השיווק הרשתי הוא שבפירמידה המגייסים מקבלים תשלום רק על גיוס אנשים חדשים, בעוד שבשיווק רשתי המגייסים זוכים לעמלות ממכירותיהם האישיות וכן ממכירותיהם של האנשים שגייסו, כאשר מדובר במוצר מוחשי ובעל ערך.
שמונת הכללים שיבטיחו שהצטרפתם לחברת שיווק רשתי אמינה:
- בתמורה להשקעה שלכם (העומדת על סכום הוגן), אתם מקבלים מוצרים או שירותים מוחשייםשניתן להשתמש בהם ולמכור אותם ללקוחות הקצה. בשונה מכך, חברות פירמידה אינן מציעות מוצרים מוחשיים.
- לא מבטיחים לכם 'כסף קל'. מדובר במודל עסקי לכל דבר המחייב השקעת זמן ועבודה קשה.
- העמלות מגיעות מרכישת/מכירת מוצרי החברה ע"י מפיצים שהצטרפו תחתיכם, אך לא מעצם צירופם. בפירמידה, התשלום הראשוני נדרש עבור הזכות להשתתף במבנה.
- החברה מציעה למצטרפים ליווי מקיף, תמיכה וכלי מכירה. חברות פירמידה אינן מציעות לחבריהן תמיכה דומה.
- החברה מציעה מערך לימודים והדרכהלמפיצים הכולל קורסים, סדנאות, מפגשים, ייעוץ מקצועי ועוד.
- החברה מספקת חומר שיווקיהתומך בקידום מוצריה הכולל מידע מוצרי, ברושורים, תמונות, דוגמיות, חומרי הדרכה, ועוד.
- מוצרי החברה הם מוצרים אמינים המגובים בהוכחות ובתוצאות מוחשיות, ומתומחרים באופן הוגן המשקף את איכותם ביחס למחירי השוק.
- החברה מפרסמת תוכנית שיווקית שקופה למצטרפים, מאפשרת להם ליהנות מעמלות ורווחים הוגנים ואינה דורשת תשלומים סמויים או התחייבויות כובלות.
סוד ההצלחה של חברת הרבלייף
לחברת הרבלייף יש היסטוריה מוכחת של הצלחה המתפרשת על פני למעלה מ-25 שנים וכוללת מיליוני אנשים בכל רחבי העולם ששינו את חייהם, ואלפי אנשים שמינפו את ההזדמנות העסקית שהעניקה להם הרבלייף. הרבלייף מציעה תמלוגים גבוהים במיוחד (תוכנית התמלוגים של החברה מדורגת כאחת מהתוכניות הנדיבות ביותר בתחום המכירה הישירה הקיימות כיום), ומחייבת בתשלום סמלי בלבד עבור ההצטרפות. המפיצים של הרבלייף מצליחים בעבודתם הודות למערך ההדרכה הטוב ביותר הקיים בענף ולכלי מכירה ללא תחרות, הכוללים אירועי חברה מגוונים ותמיכה מקוונת. פורטפוליו המוצרים המגוון של החברה מציע מוצרים לתזונה נכונה והפחתת משקל, מוצרים לתזונת ספורט ומוצרי טיפוח מגובים במדע. הרבלייף היא חברת באיגוד הבין-לאומי לשיווק ישיר (DMA) ופועלת בהתאם לתקנות האתיקה של האיגוד כדי להגן על זכויות הצרכנים ולספק סביבה תחרותית הוגנת.