נוגדי חמצון למה הם טובים ומתי לוקחים

בגופינו ישנה נוכחות של חומרים שנוצרים בתאי הגוף או שמגיעים מהסביבה החיצונית, ועלולים לפגוע באברים השונים. החדשות הטובות הן, שיש מה לעשות כדי להגן על התאים מפני הנזק שעלול להיווצר. הפתרון נמצא סביבנו ובתוכנו, כל אשר עלינו לעשות הוא להיות מודעים לנושא ולסגל אורח חיים, שיכול לספק לגוף את כל מה שהוא צריך. הכירו את נוגדי החמצון – למה הם טובים ומתי לוקחים.

יתרונות נוגדי חמצון

קצת רקע למה שעלול להתחולל בגוף

בגופינו ישנם רדיקלים חופשיים, שהנם חומרי פסולת הנוצרים כתגובה ללחצים סביבתיים, מזון מעובד ועוד. כאשר הגוף אינו יכול לעבד ולהסיר רדיקלים חופשיים ביעילות, עלול להיווצר לחץ חמצוני, שיכול להזיק לתאים ולתפקוד הכללי ולגרום למחלות לב, סרטן, דלקת פרקים, שבץ מוחי, מחלות נשימה, בעיות בתפקוד מערכת החיסון וכדומה. פעילויות ותהליכים שיכולים להוביל ללחץ חמצוני כוללים גם: פעילות גופנית מוגזמת, פציעות, צריכה של מזונות מעובדים, שומן טראנס, ממתיקים מלאכותיים וצבעי מאכל.

מקורות לרדיקלים חופשיים:

  • עשן סיגריות
  • צריכת אלכוהול
  • חומרים כימיקליים
  • רמות סוכר גבוהות בדם
  • צריכה גבוהה של חומצות שומן רווי, בלתי-רווי או שומן טראנס
  • חשיפה לקרינת UV
  • זיהום חיידקי, פטרייתי או נגיפי
  • צריכה מוגזמת של ברזל, מגנזיום, נחושת או אבץ
  • פעילות גופנית אינטנסיבית וממושכת הגורמת לנזק לרקמות

את הנזק שעלול להיגרם כתוצאה מהנוכחות של הרדיקליים החופשיים, יכולים למנוע נוגדי חמצון.

מהם נוגדי חמצון?

נוגדי חמצון (אנטיאוקסידנטים) הם חומר כימי, המורכב ממולקולות שיכולות למנוע או להאט את הנזק שנגרם לתאים על ידי הרדיקלים החופשיים. בפועל, מתקיים תהליך של חמצון שלא פוגע בהרכב הכימי של התאים ולא יוצר רדיקלים חופשיים.

המקורות של נוגדי החמצון הנם פנימיים (נמצאים בגוף) או חיצוניים ומקורם בתזונה שאנו צורכים.

סוגים של נוגדי חמצון

קיימים אלפי חומרים שמשמשים נוגדי חמצון, ויכולים לעזור לגוף להתמודד עם ההשפעה השלילית של הרדיקלים החופשיים: ויטמין C, ויטמין E, בטא-קרוטן, פוליפנולים ואנטיאוקסידנטים נוספים שמקורם במזונות מבוססי צמחים. כל נוגד חמצון משרת תפקיד שונה וזו הסיבה שחשוב לנהל תזונה מגוונת.

ניתן לחלק את נוגדי החמצון התזונתיים לשניים: מסיסים במים או בשומן.

  • נוגדי חמצון מסיסים במים

    פועלים בתוף התא ובסביבתו., בין נוגדי החמצון הללו ניתן למצוא: ויטמין C.

  • נוגדי חמצון מסיסים בשמן

    פועלים בקרום של התא, בין נוגדי חמצון מסיסים בשומן ניתן למצוא: ויטמין E וקואנזים 10-.Q

מזונות המשמשים כמקור לנוגדי חמצון

המקורות הטובים ביותר לנוגדי חמצון נמצאים במזון המבוסס על צמחים, בעיקר בפירות וירקות. במטרה לאפשר לגוף תזונה מאוזנת ובריאה, המורכבת ממגוון רחב של נוגדי חמצון, חשוב להכיר את המקורות לכל סוג:

  • ויטמין A – בטטות, גזר, חלב, חלמונים וכבד
  • ויטמין C – תפוזים, קיווי, מנגו, ברוקולי, תרד ותותים
  • ויטמין E – אבוקדו, אגוזים, זרעים, דגנים מלאים ושמנים צמחיים
  • בטא-קרוטן (Beta carotene) – דלעת, מנגו, משמש, גזר, תרד ופטרוזיליה
  • פוליפנולים – תימין ואורגנו
  • אבץ Zn – אגוזים, בשר רזה וחלב
  • אנתוציאנינים ((Anthocyanins – חצילים, ענבים ופירות יער
  • קטצ’ינים – יין אדום ותה
  • פלבנואידים – תה, תה ירוק, פירות הדר, יין אדום, בצל ותפוחים
  • אינדול (Indoles) – ירקות מצליבים כמו ברוקולי, כרוב וכרובית
  • איזופלבנואידים – פולי סויה, טופו, עדשים, אפונה וחלב
  • לוטאין – ירקות עלים ירוקים כדוגמת תרד ותירס
  • ליקופן – עגבניות, אשכולית ורודה ואבטיח
  • אנתוציאנינים – פירות וירקות כחולים וסגולים כדוגמת חצילים, תפוחי אדמה סגולים, גזר ואספרגוס.
  • רזברטרול – שוקולד מריר, יין אדום, בוטנים וענבים.

מזונות נוספים שמכילים נוגדי חמצון: אפונה, פלפלים, ענבים אדומים, רימונים, אוכמניות, חמניות, פולי סויה, קטניות כדוגמת שעועית ועדשים ועוד.

למה טובים נוגדי חמצון

הבישול כן קובע!

חשוב לשים לב גם לאופן הבישול, שעלול במקרים מסוימים להוריד את רמת נוגדי החמצון. מחקרים הראו כי כרובית, אפונה וקישואים מאבדים חלק ניכר מפעילותם הנוגדת חמצון בתהליך הבישול. ככלל עדיף לצרוך את רוב המזונות במצבם הגולמי.

למרות החשיבות של שילוב נוגדי חמצון בכל תזונה בריאה ונכונה, חשוב לזכור כי צריכה מוגברת של מזונות המכילים אנטיאוקסידנטים עלולה להיות מסוכנת וגם שמניעה וטיפול במחלות רבות רצוי שתכלול מענה רפואי מקצועי.

נוגדי חמצון ותוספי מזון

השלמת הצריכה תזונתית של נוגדי חמצון יכולה להיעשות גם בשילוב תוספי תזונה, כל עוד מדובר במינון הנכון. עם זאת, יש להימנע מצריכה מוגזמת של נוגדי חמצון, דבר שעלול להזיק לגוף, במיוחד כשמדובר במחלות מסוימות. במקרים אלו מומלץ להתייעץ עם הרופא או הרופאה, לפני נטילתם.

לקבלת מידע נוסף על תוספי תזונה ומתי מומלץ לצרוך אותם לחצו כאן.

תוספי מזון לדוגמה והשימוש של כל אחד

שיזנדרה פלוס – הצמח שיזנדרה עשיר בנוגדי חמצון שמאפשר הגנה על התאים מפני הנזק הנגרם מהרדיקלים החופשיים. תוסף זה משלב את כוח נוגדי החמצון הטבעי מגרגרי השיזנדרה בתוספת הוויטמינים C, ו-E, בטה-קרוטן וסלניום, במטרה לתמוך במערכת החיסונית של הגוף, לשפר את ההגנה הטבעית של הגוף מפני מתח, זיהום ואלרגנים.

טאנג קוואי (כשר למהדרין) – טאנג קוואי (או דונג קאי) הנו עשב סיני ה מסייע בהמרצת הגוף ושמירה על תפקודיו. מכיל ויטמינים Aו-B , סידן ומגנזיום.

ויש עוד … מוצרים ותוספי מזון, שיכולים לסייע לכם להשלים את התזונה הבריאה הכוללת כמות מאוזנת של נוגדי חמצון.