תזונה נכונה ומאוזנת- הרבלייף

תזונה מאוזנת

מאת מיטל עזר, תזונאית קלינית וספורט

במרוץ החיים לא פעם אנחנו מוצאים עצמנו במעגל אינסופי של עבודה, בית ולמי שיש ילדים. מבלים יותר ויותר שעות בישיבה וחוסר תנועה, ניזונים ממזונות מהירים וזמינים, מתמכרים לקפאין ושוכחים לשתות מים. התוצאה - עייפות וחוסר אנרגיות כרוני. איך שוברים את המעגל ומצליחים לחיות את החיים בצורה אחרת, אנרגטיים וחיוניים יותר?

איך שוברים את המעגל ומצליחים לחיות את החיים בצורה אחרת, אנרגטיים וחיוניים יותר.

 

האוכל עושה את האדם

על מנת לצאת ממעגל העייפות וחוסר האנרגיה צריך להקשיב לגוף ולהעניק לו באמת את מה שהוא צריך- תזונה נכונה. התזונה הנכונה משמעותה לספק לגוף את כמות הקלוריות, החלבונים, הפחמימות, השומנים, הוויטמינים והמינרלים לו הוא זקוק. בהחלט אתגר לא פשוט.

הגוף הנו מכונה משוכללת ומדהימה, אך דורשת תחזוק כמו כל מכונה אחרת. התחזוק של הגוף מגיע מהמזון אותו אנו אוכלים ומהפעילות הגופנית.

הגוף הינו מכונה משוכללת ומדהימה, אך דורשת תחזוק כמו כל מכונה אחרת. התחזוק נכון של הגוף מגיע מתזונה נכונה ופעילות גופנית. חשוב מאוד לקיים אורח חיים בריא!
חוסר תזונתי, אפילו של ויטמין אחד, לאורך זמן משפיע בצורה דרמטית על התפקוד ויכול להוביל לבעיות בריאותית. הדוגמא הקלאסית היא "פרשת רמדיה", בה בתרכובת תחליף החלב הצמחית היה חסר ויטמין .B1 תינוקות אשר ניזונו ממנה לאורך זמן כמקור מזון בלעדי חלו ואף נפטרו בעקבות חוסר הוויטמין.

 

זו לא הכמות אלא האיכות

זה לאו דווקא קשור למשקל בו נמצאים, ישנם אנשים במשקל תקין ואף רזים אך בעלי חוסרים תזונתיים, ויש בעלי עודף משקל אנרגטיים וחיוניים.

האיכות היא זו שקובעת, אכילה מגוונת עשירה בחלבונים איכותיים, פחמימות מורכבות פירות וירקות ושמנים ממקור צמחי (אגוזים, שקדים, אבוקדו וכדומה יובילו לתחושה פיזית טובה, ערנות, ריכוז ובריאות.

כמו כן חשוב לשלב פעילות גופנית כללית להפעיל את הגוף ולאמן את שריר הלב.

נשמע מסובך?

 

מדריך לצעדים ראשונים בדרך לאיזון:

צעד ראשון - מחליטים להרגיש טוב!

זה מתחיל מהחלטה שצריך לעשות שינוי, להשקיע מאמצים במקור לעייפות ולא רק בתסמינים.
 

צעד שני - ארוחת בוקר איכותית:

ארוחת בוקר הינה הארוחה החשובה ביותר ביום. מחקרים רבים מציגים את הקשר בין אכילת ארוחת בוקר, ערנות וריכוז לאורך היום, איזון רמות רעב ושובע לאורך היום ומשקל תקין. ארוחת בוקר צריכה להיות איכותית ולהכיל מקור של חלבונים, סיבים תזונתיים, וויטמינים ומינרלים. דוגמא לארוחת בוקר מזינה ובריאה היא שייק הרבלייף (על בסיס חלב דל שומן) המכיל כ-17 גר' חלבון, סיבים תזונתיים ו-21 ויטמינים ומינרלים שמהווה תחליף מהיר ומזין לארוחת בוקר או דייסת שיבולת שועל על בסיס מים/ חלב ופרי לתוספת ויטמינים או לחם שיפון/ כוסמין / מלא עם אבוקדו/ גבינה וביצה וסלט ירקות.
 

צעד שלישי - ירקות ופירות:

מתחילים לשלב ירקות ופירות על בסיס יומי, מנסים לשלב ירקות בכל ארוחה, אפשר להתחיל גם מירק אחד. ופרי בין הארוחות במידה ורעבים.

בהדרגה מגוונים ומעשירים את צריכת הפירות והירקות, ההמלצה הינה 9 מנות פרי וירק ביום.

ולהגיע ל- 5 צבעים ביום, מאחורי כל צבע מסתתרים ויטמינים מינרלים ופיטוכימיקלים שונים (חומרים פעילים התורמים לבריאות).
 

צעד רביעי - מים:

מים מהווים 60-70% ממשקל גופנו וחשובים לתפקוד תקין של הגוף. שתייה מספקת תורמת לתחושת ערנות וריכוז. שתייה על פי תחושת הצמא אינה מספקת, על מנת להגביר את השתייה מומלץ להציב יעדים לקחת בקבוק ולסיים אותו עד ארוחת צהרים ואחר כך למלא שוב, או לנסות לשתות כוס מים בכל ארוחה או תזכורות בשעון כל שעה וכדומה. כמו כן אפשר להוסיף תרכיז אלוורה למים כדי להקנות להם טעם מרענן אשר יעודד לשתות יותר מים וכך להגיע לכמות הנוזלים היומית מומלצת.

 

צעד חמישי - פעילות גופנית:

עם השנים הפכנו לנייחים יותר, אך הגוף האנושי זקוק לתנועה.

פעילות גופנית תורמת להרגשה טוב, דימוי עצמי גבוה, ערנות, ריכוז, שיפור בריאותי מבחינת ערכי סוכר, כולסטרול, ל"ד, חיזוק העצם ומניעת מחלות רבות.

ההמלצה לבצע 150 דק' פעילות אירובית בשבוע ופעמיים בשבוע אימון כוח.

אפשר להתחיל גם מ- 20 דקות פעילות בשבוע זה כבר משהו.

 

לסיכום, מה שאנחנו אוכלים משפיע על כל תחומי החיים. להגיע לאיזון תזונתי זה לא פשוט אך מתגמל ביותר בהרגשה טובה וחיוניות.

וחשוב לזכור כי גם מסע של 1000 ק"מ מתחיל בצעד קטן אחד.

 

בהצלחה!