ארבעה דברים שכל ספורטאי צריך לדעת על אבקות חלבון

עבור חלק ניכר מהספורטאים, לרבות אלה שצורכים אותן בכמויות מרשימות, רב הנסתר על הגלוי בכל הנוגע לאבקות החלבון. במאמר שלפניכם ריכזנו ארבעה דברים שכל ספורטאי צריך לדעת על אבקות חלבון, בתקווה לעשות מעט סדר בדברים.

 

לא רק למפתחי גוף...

הואיל ומפתחי גוף זקוקים לכמויות גדולות של חלבון, אין זה פלא שהשימוש בהן נפוץ במיוחד באוכלוסייה זו. יחד עם זאת, ספורטאים רבים העוסקים בענפי ספורט אחרים יכולים גם כן להפיק תועלת משימוש באבקות חלבון, כמו ספורטאי סיבולת, שחיינים ורוכבי אופניים. בנוסף, אבקות החלבון יכולות לסייע לספורטאים שהגבירו את העצימות או את האינטנסיביות של האימונים ולפיכך זקוקים לכמות חלבון גדולה יותר, למתאמנים חדשים, למתאמנים רזים המתקשים לעלות במשקל ועוד.

 

האם לא עדיף לצרוך מזון טבעי, במקום תוסף מלאכותי?

צריכת החלבון המומלצת לספורטאים יכולה להגיע לשני גרם לק״ג (משקל גוף) ויותר, כך שאם מדובר במתאמן במשקל 80 ק״ג, ייתכן שיומלץ לו לצרוך 160 גרם חלבון ליום. רק כדי לסבר את האוזן, נציין שכמות של 160 גרם חלבון שקולה לשש קופסאות קוטג׳, 20 כוסות חלב, או 640 גרם טונה משומרת בשמן.

מעבר לכך שיותר קל ופשוט לצרוך את החלבון באופן מרוכז באמצעות אבקת חלבון, החלבון המצוי באבקות החלבון, זמין יותר לגוף וקל יותר לספיגה. כמו כן השימוש באבקות החלבון מאפשר למתאמן לחסוך לא מעט כסף ותורם לשליטה על צריכת מרכיבי המזון השונים.

 

מתי מומלץ לצרוך את מנת החלבון?

עד לשנים האחרונות, רוב המתאמנים הקפידו לצרוך את מנת החלבון שלהם עד 45 דקות לאחר סיום האימון לכל היותר. במחקרים עדכניים שבחנו את הסוגיה הזו, נמצא כי מדובר על תפישה שאינה תקפה לכל המתאמנים באשר הם. אם מדובר באימון בוקר, באימונים המתקיימים במרווחים של פחות משמונה שעות או באימונים אינטנסיביים וממושכים במיוחד, מומלץ אכן למהר ולספק לרקמת השריר את אבני הבניין שלה. לעומת זאת, עבור אלו מכם הנוהגים להגיע לאימון סטנדרטי בחדר הכושר כשלוש פעמים בשבוע, חלון הזמנים אינו רלוונטי במיוחד.

 

אבקות חלבון וקלוריות

אחד היתרונות המרכזיים העומדים לצדן של אבקות החלבון, בא לידי ביטוי בכך שהן מספקות לגוף המתאמן מנה הגונה של חלבון בצורה מרוכזת, עם מינימום של שומן ופחמימות, אך כשבאים לבחור אבקות חלבון קלוריות עדיין מהוות פקטור משמעותי, שכן לא ניתן להתעלם מהתרומה הקלורית של התוסף.  

 

בעיקרון מומלץ תמיד לקרוא בעיון את הכתוב על אריזת האבקות השונות, בדגש על טבלת הערכים התזונתיים ורשימת המרכיבים. כשבוחנים אבקות חלבון קלוריות הן רק רכיב אחד שיש לבחון: בנוסף, יש לבחון את הרכב המוצר, את כמות השומנים במנת הגשה, את מקור החלבון (מי גבינה, קזאין, סויה, ביצים) ועוד.

 

לסיום נציין כי אבקה המתאימה למתאמן אחד, לאו דווקא תתאים לאחר ולכן אם אתם מעוניינים להימנע מצריכה של אבקה שלא מתאימה לכם, אספו נתונים מדויקים בנוגע לאבקות השונות שהמליצו לכם עליהן ופנו לגורם מקצועי, תוך מתן עדיפות למאמן כושר עם תואר בתזונה קלינית או דיאטנית קלינית המטפלת במתאמנים.

הרבלייף מציעה מגוון גדול של מוצרי תזונת ספורט אנרגיה וכושר. למגוון המלא ליחצו כאן>>