אורח חיים בריא: 5 טיפים שכל אחד יכול לאמץ

השאיפה לנהל אורח חיים המועיל לבריאות שלנו, נתפשת בעיניי רבים כשאיפה למימוש פנטזיה או חלום בלתי מושג. אז נכון, לרובנו אין באמת זמן (או מספיק מוטיבציה) להתייצב בחדר הכושר השכונתי לאימון של שעה מדי יום ורובנו מתקשים לוותר על המעדנים האסורים שהופכים את החיים להרבה יותר טעימים. מעטים בלבד דואגים לבצע בדיקות תקופתיות באופן קבוע ופועלים בהתאם להנחיות של רופא המשפחה והדיאטנית שלהם בצורה קפדנית וללא חריגות ומובן שלפעמים הרצון לנוח עוד שעה, לטעום מן העוגה או לחסל ארוחה מושחתת במיוחד, גובר על הרצון לנהל אורח חיים בריא.

 

יחד עם זאת, בניגוד למה שרבים נוטים להאמין, דפוסי התנהגות מקדמי בריאות, הם בפירוש לא עניין של שחור או לבן. כולנו יכולים לשלב אלמנטים חיוביים בחיי היומיום שלנו, גם אם אין באפשרותנו להקדיש את כול מרצנו ותשוקתנו לנושא ולהקריב כל קורבן שהוא על מזבח הבריאות. במאמר שלפניכם נספק חמישה טיפים שפחות או יותר כל אדם באשר הוא יכול לאמץ, שיסייעו לכם להכניס קצת בריאות לסדר היום העמוס שלכם.

 

טיפ מספר 1 – הקפידו על כלל "שלושת הרקים"

 

ניהול של אורח חיים בריא, מחייב אתכם לסגל הרגלי אכילה בריאים. אינספור ספרים ומאמרים נכתבו בנושא וקצרה היריעה מלהכיל את כל המידע שהצטבר בעשורים האחרונים. אי לכך, בחרנו להמליץ לכם הפעם על כלל פשוט, המכונה "שלושת הרקים": רק מצלחת, רק בישיבה ורק לאכול. הכוונה היא לכך שכשאתם אוכלים, עשו זאת אך ורק בישיבה (ולא חלילה תוך כדי נהיגה, הליכה או עמידה), הקפידו לאכול אך ורק מצלחת אותה תמלאו פעם אחת בלבד במהלך הארוחה (ולא חלילה מסיר, מקערה או רחמנא ליצלן ישירות מהמקרר) ובנוסף, במהלך הארוחה התמקדו אך ורק באוכל ובאכילה (ולא בקריאת עיתון, צפייה בטלוויזיה או שאר מרעין בישין). כלל "שלושת הרקים" הוא הבסיס לאכילה מודעת, תוך הקשבה לצורכי הגוף והתמקדות באכילה עצמה.

רוצים לדעת עוד על ניהול אורח חיים בריא? ליחצו כאן

 

טיפ מספר 2 – שתו יותר מים

 

חלק ניכר מאתנו סובלים באופן כרוני ממחסור בנוזלים. הסיבות לכך רבות ומגוונות, אך בין היתר ניתן להפנות את האצבע המאשימה לכיוון המזגנים, המווסתים את הטמפרטורה בחלל החדר וגורמים לכך שלא נחוש שאנחנו צמאים. הכלל בנוגע למאזן נוזלים תקין הוא פשוט: צבעו של השתן צריך להיות שקוף באופן קבוע. לא צהוב, לא צהבהב, אלא שקוף. תנו עדיפות ברורה למים צלולים, במיוחד על פני משקאות ממותקים, משקאות מוגזים, קפה או משקאות אנרגיה. אם אתם לא משתגעים על הטעם הניטרלי של המים, נסו להוסיף להם טעם בעזרת פרוסות לימון, לואיזה, נענע או תרכיז אלוורה בטעם מנגו מבית הרבלייף שמיועד כדי לעודד שתייה. שתייה לא מספקת של מים במהלך היום מגדילה בין היתר את הסיכון לעצירות ובעיות אחרות במערכת העיכול, תורמת לעייפות ותחושת לאות ופוגעת בבריאות העור.

 

טיפ מספר 3 – זוזו!

 

נכון להיום היעדר פעילות גופנית נחשב לגורם הסיכון הרביעי לתחלואה ותמותה. ההמלצה הכללית היא לעסוק בפעילות גופנית אירובית במשך חצי שעה לפחות, חמש פעמים מדי שבוע, אך הטיפ שלנו בנושא זה מעט שונה, שכן ההמלצה שלנו אליכם היא לשלב את הפעילות הגופנית בחיי היומיום ולא לבודד אותה לשעות האימונים בלבד. לדוגמה, באפשרותכם להחנות את הרכב במרחק של רבע שעה הליכה ממקום העבודה וכך "להרוויח" חצי שעת הליכה מדי יום (הלוך וחזור) וכן עומדת לכם האפשרות לבחור לעלות ולרדת במדרגות, במקום להשתמש במעלית. היו יצירתיים ונסו למצוא כל דרך שבה הפעילות הגופנית תשתלב בסדר היום שלכם באופן טבעי.

 

טיפ מספר 4 -  שפרו את השינה שלכם

 

חשוב להבין כי גם אם תקפידו הקפדה יתרה על התזונה שלכם, גם אם תקפידו לשמור על משקל גוף תקין, אחוזי שומן נאותים ועל אימון יומיומי הכולל תרגילי גמישות, פעילות אירובית ותרגילי התנגדות, עדיין לא תוכלו ליהנות מבריאות מצוינת, אם במהלך הלילה לא תשנו מספיק שעות. השינה האיכותית והמספקת היא הבסיס לאורח חיים בריא ולצערנו, רבים בקרב הציבור הרחב לא מייחסים לה את החשיבות הראויה לה. לאור זאת, ההמלצה שלנו אליכם היא לפעול למען שיפור איכות השינה שלכם: עמעמו את האורות בבית עם רדת הערב, הימנעו מצפיה במסכים בסמוך לשעת השינה, אל תצרכו אלכוהול או משקאות המכילים קפאין עד שעתיים ואף שלוש לפני הכניסה למיטה ונטרלו כל גורם הפוגע באיכות השינה שלכם.

 

טיפ מספר 5 – מיצאו דרכים להירגע

 

אורח חיים בריא הוא כזה המשלב בין בריאות נפשית לבריאות פיזית, שכן אדם הטרוד במשך רוב שעות היום במחשבות שלא נותנות לו מנוח, לא יוכל ליהנות מבריאות שלמה, גם אם "על הנייר" ינהל אורח חיים בריא במיוחד. חשוב להיות ערים לעובדה שסטרס ולחץ נפשי משפיעים לרעה על כל מערכות הגוף ללא יוצאת מן הכלל ובהכרח מחבלים במאמצים שלנו להיות בריאים. לפיכך נמליץ לכם לסיום, למצוא את הדרכם שיאפשרו לכם להירגע. אם אתם פשוט לא מסוגלים להוריד למשל הילוך בעבודה, הקפידו להגיע אחת לשבוע לעיסוי מפנק ומרגיע. אם אתם יכולים לכבות את הטלפון הנייד מדי יום עם הגיעכם הביתה, עשו זאת ללא היסוס ואם היום שלכם מתחיל עם כעס ותסכול המלווים אתכם במשך שעות ארוכות, ייתכן שתוכלו לשפר את הבריאות שלכם פשוט על ידי כך שתפסיקו לקרוא את העיתון היומי בבוקר...